Asysta Dentystyczna wydanie nr 3/2015
Asysta Dentystyczna wydanie nr 3/2015

Drodzy Czytelnicy!

Wakacje powoli się kończą, wierzę, że w tym okresie udało się Państwu choć na chwilę oderwać od obowiązków zawodowych i wypocząć, aby powrócić do pracy czy nauki ze zdwojoną siłą. W bieżącym numerze przygotowaliśmy dla Państwa szereg artykułów poruszających praktyczne zagadnienia wprost z gabinetów, ale także z zakresu psychologii i komunikacji.

Tym razem gośćmi działu „Sylwetki asysty dentystycznej” jest personel kliniki Gold-Dentica w Łodzi: menadżer mgr Marzena Majda, Agnieszka Stysiak oraz Natalia Lamperska opowiadają o swojej pracy i wyzwaniach, którym na co dzień stawiają czoła.

Tematem bieżącego numeru jest artykuł na temat higieny protez, wiedzą dzieli
się mgr Agnieszka Czarnota-Nastały. Z zakresu asystowania przy root planing zasady oraz instrumentarium omówiła dypl. hig. stom. Sylwia Jaworska. Zachęcam też Państwa do zapoznania się z drugą częścią cyklu artykułów o koferdamie, tym razem dypl. hig. stom. Katarzyna Ostrowska i dr n. med. Anna Koberska opisują klamry i ich zastosowanie. W dziale „Komunikacja interpersonalna” odnajdą Państwo artykuły na temat doskonalenia zawodowego, zasad komunikacji z pacjentem niewidomym i niesłyszącym oraz dysonansu poznawczego, które opracowali nasi eksperci: Marzena Frąckowiak-Świtkowska, Justyna Pająk oraz Wojciech Krówczyński.

Na koniec pragnę Państwa serdecznie zaprosić do odwiedzenia naszej redakcji
podczas targów CEDE w Poznaniu, które odbędą się 10-12 września. Na stoisku
numer 7.1c będą mogli Państwo osobiście porozmawiać z członkami naszej redakcji, a także zapoznać się z nowościami wydawniczymi. Podczas targów będzie można także zapisać się na II Międzynarodowy Kongres Dent Group Academy, który odbędzie się 4-6 grudnia w Katowicach. O wydarzeniu mogą Państwo przeczytać i zapisać się już teraz na stronie kongres-dga.elamed.pl.

Życzę owocnej lektury
Ewelina Ładziak
redaktor prowadząca

DENTAL NEWS

Dental News

SYLWETKI ASYSTY DENTYSTYCZNEJ

Złota Asysta

Klinika Gold-Dentica w Łodzi to dobrze zgrany zespół świadczący kompleksową opiekę stomatologiczną dla całej rodziny. O codziennej pracy i wyzwaniach z personelem kliniki menadżer mgr Marzeną Majdą, Agnieszką Stysiak oraz Natalią Lamperską rozmawiała Urszula Rudner.

TEMAT NUMERU

Potrzeba higieny ruchomych uzupełnień protetycznych

Podstawą osiągnięcia powodzenia w leczeniu protetycznym jest bezwzględne przestrzeganie przez pacjenta zasad higieny jamy ustnej, jak również higieny ruchomych uzupełnień protetycznych, zwłaszcza tych osiadających, o rozbudowanych płytach.

PRACA Z PACJENTEM

ABC pracy w koferdamie – cz. II. Klamry

Klamra jest jednym z elementów koferdamu. Jej zadanie polega na stabilnym utrzymaniu arkusza gumy na szyjce zęba. Prawidłowo dobrana i założona ma czteropunktowy kontakt z powierzchnią zęba. Klamry cechują się różnorodnością kształtów i rozmiarów w zależności zarówno od grupy zębów, na którą są one przeznaczone, ich wielkości oraz ilości niezniszczonych tkanek zęba, jak również od rodzaju przeprowadzanego zabiegu.

Chlorheksydyna w profi laktyce próchnicy – przegląd piśmiennictwa

Artykuł opisuje lecznicze działanie chlorheksydyny w procesie tworzenia się próchnicy. Roztwór chlorheksydyny hamuje tworzenie się płytki nazębnej u dorosłych. Potwierdzają to badania naukowe przeprowadzone na uniwersytetach w Polsce. Jednak preparatów zawierających CHX nie wolno nadużywać.

Zdjęcia rentgenowskie w diagnostyce chorób przyzębia

Stomatologia jest prężnie rozwijającym się działem medycyny. Co krok powstają nowe urządzenia, materiały i techniki mające na celu usprawnienie i ułatwienie pracy. Radiologia to dziedzina stosunkowo stara, ale dzięki wprowadzeniu metod cyfrowych w pełni rozwinęła swoje zastosowanie. Diagnostyka z wykorzystaniem promieni X jest podstawową formą diagnozowania pacjentów w dzisiejszych czasach.

Nanobakterie – czynnik odpowiedzialny za patologiczne wapnienie w organizmie i ich związek z chorobami stomatologicznymi

Nanobakterie to niesklasyfi kowane mikroorganizmy o ekstremalnie małych rozmiarach. Udowodnione zostało występowanie tych nanocząsteczek w przebiegu wielu chorób związanych z patologicznymi zwapnieniami, również z zakresu stomatologii.

Asysta przy root planingu

Czynnikiem wywołującym choroby przyzębia są bakterie bytujące w jamie ustnej oraz spaczona odpowiedź immunologiczna pacjenta na ich działanie. Mikroorganizmy wchodzące w skład płytki i kamienia nazębnego pobudzają enzymy rozkładające tkanki podporowe zęba, skutkiem czego jest utrata zębów.

GDY PACJENT ZAPYTA

Epidemiologia choroby próchnicowej w Polsce i na świecie

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała chorobę próchnicową za bardzo ważny problem XXI wieku. Obok chorób układu krążenia i nowotworów choroba próchnicowa została nazwana chorobą cywilizacyjną.

Dezynfekcja i sterylizacja skażonych łyżek i materiałów wyciskowych w gabinecie stomatologicznym

Przy wykonywaniu zabiegów stomatologicznych, niezależnie od inwazyjności przeprowadzanych procedur medycznych, każdy pacjent bez wyjątku powinien być traktowany jako potencjalne źródło zakażenia drobnoustrojami, powodujące różne choroby zakaźne.

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA

Jak innowacyjność pomaga w rozwoju kariery zawodowej

W artykule zamieszczonym w poprzednim numerze „Asysty Dentystycznej” pisałem o tym, jak mądrze planować rozwój swojej kariery zawodowej. Zachęcałem w nim do zdobywania nowych kwalifi kacji i ciągłego doskonalenia własnych kompetencji, w myśl koncepcji edukacji przez całe życie. W niniejszym artykule przybliżę zasady doskonalenia umiejętności sprawnego działania poprzez rozwój innowacyjności.

Niesłyszący i niewidzący pacjent w gabinecie stomatologicznym

Kontakt z osobą niesłyszącą i niewidzącą jest trudny, gdyż w każdym z tych przypadków wyeliminowany zostaje jeden z istotnych sposobów komunikacji. Dlatego też kontakt z takimi pacjentami wymaga większego zaangażowania. Łatwiej się do tego przygotować wtedy, gdy wiemy, co jest dla nich istotne, na co zwracają uwagę i na co mogą być uwrażliwieni.

Psychologia w gabinecie stomatologicznym – zjawisko dysonansu poznawczego a zachowania pacjenta

Psychologiczne meandry rządzące ludzkimi wyborami, decyzjami oraz komunikacją są zawsze tematem wartym uwagi. Szczególnie ciekawe jest bardzo znane i dobrze udokumentowane zjawisko psychologiczne zwane dysonansem poznawczym. Jego przełożenie na działanie gabinetu stomatologicznego, zarówno jeśli chodzi o zachowanie pacjenta, jak i nasze własne mechanizmy postępowania, będzie tematem poniższego artykułu.

DENTAL ASSISTING

Deutsch für Zahnärzte

EDUKACJA

Tam warto być

Tematy doskonalących kursów zawodowych dla asystentek i higienistek stomatologicznych w 2015 r.

QUIZ WIEDZY

Regulamin Quizu „Kompetentna higienistka w gabinecie stomatologicznym”

QUIZ nr 21 Kompetentna higienistka w gabinecie stomatologicznym

KOMPETENTNA HIGIENISTKA w gabinecie stomatologicznym

Zweryfikuj swoją wiedzę! Drodzy Czytelnicy, teraz możecie sprawdzać swoją wiedzę na bieżąco. W tym numerze „Asysty Dentystycznej” publikujemy prawidłowe odpowiedzi na pytania z quizu nr 19 („Asysta Dentystyczna”, 1/2015).

Z KRAJU I ZE ŚWIATA

„Medyk” – Szkoła Promująca Zdrowie i Jubileusz 25-lecia Zhermapolu

W związku z wejściem w dniu 25 maja 2018 roku nowych przepisów w zakresie ochrony danych osobowych (RODO), chcemy poinformować Cię o kilku ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa przetwarzania Twoich danych osobowych. Prosimy abyś zapoznał się z informacją na temat Administratora danych osobowych, celu i zakresu przetwarzania danych oraz poznał swoje uprawnienia. W tym celu przygotowaliśmy dla Ciebie szczegółową informację dotyczącą przetwarzania danych osobowych.
Wszelkie informacje znajdziesz tutaj.
Zachęcamy również do zapoznania się z naszą nową Polityką Prywatności.
W przypadku pytań zapraszamy do kontaktu z naszym Inspektorem Ochrony Danych Osobowych pod adresem iodo@elamed.pl

Zamknij